duminică, 13 aprilie 2008

Ce-o fi ala existentialism ?


Sunt multe cuvinte care le aud in vocabularul altora şi nu stiu ce inseamna.
Astazi mi-a frapat atentia cuvantul ,, existentialism " care am inteles ca ar fi un curent filosofic des intalnit la Heidegger , Kierkegaard , Jean-Paul Sartre , Camus si altii. El pune in vedere posibilitatea omului de-a alege zilnic dintre ceva si altceva pentru construirea unui destin in functie de resursele existente.
Pune in vedere libertatatea noastra de alegere pe care o avem zilnic in fiecare milisecunda si despre faptul ca am uitat ca simpla optiune aparenta de a nu alege nimic nu exista. Chiar si cand nu alegem nimic am ales ceva si anume ca nu am ales nimic.
Din cate am inteles curentul mizeaza pe o varianta pragmatica, pe omul expus societii care trebuie sa se razboiasca atat cu el insusi cat si cu ceilalti pentru a-si duce la indeplinire destinul ( destinul care presupune tinte in viata ).
Existentialismul cuprinde imaginea omului care nu trebuie sa refuze adevarurile care se afla in viata sa oricat ar fi ele de dureroase pentru ca acestea nu vor face decat sa il impiedice sa-si duca tintele la bun sfarsit.
Cand mergi la razboi ( spre o tinta ) ai de ales intre mai multe variante :
- negi ceea ce vrei sa faci de la inceput ..adica pui capat visului pentru ca nu crezi in el
- fugi de el pentru ca te cutremura
- mizezi pe ceilalti
- mergi sa participi la batalie si sa-ti castigi teritoriu pe care sa-l aperi
Existentialismul vorbeste despre ( dar nu promoveaza ) sloganul ,, traieste clipa '' din a carui urmare a placerilor de scurta durata ajungem deseori sa platim cu varf si indesat uneori chiar ani la rand.

0 comentarii: